En lille guide til krisekommunikation

En virksomhed bør have et sæt regler for, hvordan den agerer, når en krise er under opsejling eller pludselig dukker op. Disse regler skal bruges som værktøjer til at håndtere både interne og eksterne udfordringer. Internt kan der være tale om frustrationer blandt medarbejderne – og eksternt kan det være øget medieopmærksomhed omkring virksomheden.

Her er tre overordnede råd til god krisekommunikation:

1. Hav klare retningslinjer!
Hvis en virksomhed oplever en krise, skal det være tydeligt for medarbejderne, hvem der påtager sig ansvaret for krisekommunikationen. Virksomheden skal have en klar krisestrategi for, hvordan der skal ageres indadtil i virksomheden og udadtil til medierne.

2. Vær ærlig!
Når der kommunikeres med medierne, skal kommunikationen være klar og ærlig. Stå ved jeres fejl, da det ellers kan bringe virksomheden ud i et endnu større stormvejr.

3. Skift fokus!
Forsøg at aflede den negative omtale ved i stedet at sætte fokus på de positive historier om virksomheden.

Tag på kursus i krisekommunikation:
Krisekommunikation og issue management
Få vores e-bog med 99+1 hemmeligheder
om kommunikation GRATIS!
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Tilmeld dig og få dit eksemplar af vores e-bog "99+1 tips, tricks og hemmeligheder, der vil ændre din kommunikation", samt jævnlige tips og nyheder, der gør dit arbejdsliv bedre.