Kursus i nudging og adfærdsdesign

Bliv klogere på menneskers ofte helt uforklarlige opførsel – og lær, hvordan du bruger det til at ændre adfærd hos medarbejdere og brugere, får flere kunder eller øger tilslutningen fra borgere og stakeholders.

 

 

 

På dette kursus lærer du:

  • Hvorfor mennesker træffer irrationelle beslutninger, og hvordan du bruger det i din kommunikation
  • Hvordan du kan designe omgivelserne, så folk opfører sig på en særlig måde
  • At bruge kognitiv forskning til at skabe resultater for din forretning
  • At kommunikere subtilt men effektivt og skabe målbare resultater med adfærdsdesign
  • Hvad forskellige adfærdsdesigns kan gøre for din kommunikation
  • Hvordan du får dit adfærdsprojekt hele vejen fra A til Z
  • Principperne i adfærdsøkonomi: hvad former menneskelige valg og opførsel?
  • … og du kommer til at arbejde med din egen konkrete adfærdscase!
Næste kursusstart Se alle datoer 08. oktober 2019, Aarhus 23. oktober 2019, København
Varighed 2 dage
Scroll down

Take a hint!

Hvordan ville du gøre Danmark fri for cigaretskodder? Eller nedsætte smittefare på hospitalerne? Dit svar er nok, at få folk til at smide deres skodder i skraldespanden og patienter til at vaske hænder oftere. Det er imidlertid lettere sagt end gjort. Rygere ved godt, hvad de skal gøre af skodderne, og de fleste patienter er klar over, at de skal vaske hænder. Alligevel er der stadig skodder og bakterier i omløb. I stedet for at fortælle folk, hvad de skal gøre, tilbyder nudging en tilgang, hvor du gennem subtile hentydninger, får folk til at ændre adfærd helt uden at tænke over det – og det virker!

Glem alt om logik

Bare rolig, nudging kan bruges til meget mere end rene gader og bedre hygiejne. Med det rette design kan du fx øge beløbet på donationer til din NGO, fremme et salg på din webshop eller få borgerne i din kommune til at spise flere grøntsager. Nogle gange kan du få folk til at træffe helt ulogiske beslutninger, bare ved at kende til denne simple (men overraskende) sandhed: Mennesker træffer beslutninger på et ulogisk og komplekst fundament af genkendelighed, lethed og intuitioner. Og så kan det faktisk være ligemeget, hvad der på papiret er den “rigtige” beslutning. Kurset i nudging og adfærdsdesign giver dig konkrete metoder til at se verden fra din målgruppes perspektiv og forstå deres beslutningsgrundlag.

Det handler om at give “et kærligt puf”

Nudging og adfærdsdesign handler om, hvordan mennesker træffer beslutninger, og hvordan du gennem forskellige kommunikative designs påvirker dem til at handle anderledes, end de plejer. Hvis du nogensinde har været på Strøget i København, har du nok bemærket nogle grønne fodspor på asfalten hen mod skraldespandene. Eller måske har du engang undret dig over en skydeskive i kummen på et herretoilet? Fodspor og skydeskiver er klassiske eksempler på nudging. Med antydningens kunst fortæller de din hjerne, at det er en god idé at smide skrald i skraldespanden og at gøre dig umage med at ramme kummen. Et kærligt (men effektivt!) puf i en bestemt retning.

Hvem bør deltage på kurset?

Kurset i adfærdsdesign og nudging er for dig, der arbejder med kommunikation i form af fx kampagner og markedsføring, med intern kommunikation på arbejdspladser eller med initiativer, der fremmer arbejdsmiljø eller borgeradfærd. Lige meget om du arbejder med markedsføring, HR eller ledelse, og uanset om du arbejder i det offentlige, det private eller i en NGO giver kurset dig konkrete værktøjer til at udvikle effektive adfærdsforandrende tiltag og indsatser – uanset målgruppen!

Læs mere om kursusprogrammet

Program for dag 1 på kurset i nudging og adfærdsdesign

Vores adfærd og det, der påvirker den

  • Det teoretiske udgangspunkt for adfærdsdesign og nudging
    • De menneskelige heuristikker
    • Kognitiv bias
    • The Dual Process Theory
  • Det, der påvirker os del 1
    • Casestudier i bias
    • Reciprocitetsprincippet
    • Social norm bias og default bias
  • Det, der påvirker os del 2
    • Salience, priming og hyperbolic discounting
  • Dit adfærdsprojekt: øvelse med adfærdsdriverne
  • Fælles diskussion og afrunding

Program for dag 2 på kurset i nudging og adfærdsdesign

Adfærdsværktøjer og dit eget adfærdsprojekt

  • Præsentation af værktøjer
    • Adfærd, valgsituation og målgruppe
  • Dit adfærdsprojekt
    • Definition af valgsituationen
  • Dit adfærdsprojekt
    • Definition af målgruppe og barrierer
  • Projektmodeller til adfærdsdesignprojekter
  • Metodisk research og analyse
  • Dit adfærdsprojekt
    • Outline af dit adfærdsprojektdesign
  • Sparring og idéudveklsing
  • Refleksion og afrunding

 

Mød din underviser
Thor Ridderhaugen Se profil
Når det kommer til adfærd og de sommetider mærkværdige beslutninger, vi mennesker tager, er Thor manden, der skaber mening med galskaben. Han har nemlig mange års erfaring som adfærdsrådgiver og ekspert i adfærdsdesign for større danske virksomheder.

Thor har desuden fungeret som ekspert på programmet Detektor på DR2, samt som kreativ direktør for nudgingbureauet Decision Design. Han interesserer sig især for menneskets tankegang og adfærd, samt hvordan man kan påvirke den.

Thor er uddannet inden for psykologi og tværkulturelle studier ved København Universitet, Roskilde Universitetscenter og Universidad Nacional de Colombia.

Medarbejderens udbytte
1

Du bliver en langt bedre kommunikatør, fordi du er i stand til at designe kampagner og kommunikation, som rent faktisk har indvirkning på og skaber forandring i målgruppen.

2

Du får en grundig indsigt i, hvordan menneskehjernen fungerer - og hvordan du måske selv bliver påvirket i dine tanker og beslutninger.

3

Du kommer godt fra start med din egen adfærdscase, så du kan implementere og arbejde videre med din nye viden allerede dagen efter kurset.

Arbejdsgiverens udbytte
1

Med dig ved roret vil din arbejdsplads producere mere effektive kampagner og kommunikationsindsatser, der skaber målbart bedre resultater.

2

Din arbejdsplads får en kompetent medarbejder, der kan iværksætte og lede et adfærdsprojekt helt fra research til implementering.

3

Virksomheden får en uvurderlig indsigt i jeres forskellige målgrupper, fordi du er i stand til at lave metodiske brugerundersøgelser og omsætte dem til brugbar data.

Næste kursusstart

Vælg den dato & by der passer dig bedst
Aarhus 08. okt 2019 - 09. okt 2019
Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus
9.00-16.00
København 23. okt 2019 - 24. okt 2019
Aros Konference, København
9.00-16.00
København 27. jan 2020 - 28. jan 2020
Aros Konference, København
9.00-16.00
Aarhus 04. feb 2020 - 05. feb 2020
Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus
9.00-16.00
København 27. maj 2020 - 28. maj 2020
Aros Konference, København
9.00-16.00
Aarhus 09. jun 2020 - 10. jun 2020
Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus
9.00-16.00
Swipe og se datoer ( 5 flere)
Tilmelding Kursus i nudging og adfærdsdesign
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Kursus/Uddannelse Kursus i nudging og adfærdsdesign
Sted & Datoer
Jeg vil gerne modtage et gratis eksemplar af e-bogen "99+1 tips, tricks og hemmeligheder,
der vil ændre din kommunikation", samt tilmeldes nyhedsbrevet, hvor jeg vil få yderligere gode råd.

Nu kan du godt begynde at glæde dig til at blive meget klogere!

Du vil senere i dag eller den næste hverdag få en mail fra en af vores kursussekretærer med alt det, du har brug for at vide.

Tag en kollega med – og få selv endnu større udbytte!

Hvis du tager en kollega med, får I begge en rabat (og du får en god sparringspartner, når du kommer tilbage fra kurset). I kan se rabatten i kursusbeskrivelsen (hvor du tilmeldte dig). Ved tilmelding skal din kollega blot gøre opmærksom på, at du også deltager. Så får I begge rabatten.

Har du spørgsmål?

Så henvend dig i chatten nede til højre, send en mail til info@arosbusinessacademy.dk eller ring til os på tlf. 70 278 279.

Vi ser frem til at møde dig

Aros
Tilmeldingbekræftelse
................................................................................................
Din besked er blevet sendt.

Vi bestræber ps på at svare så hurtigt som muligt.

Har du yderligere spørgsmål er du også velkommen til at ringe til os på 70 278 279

Aros
Hent materiale
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Kursus/Uddannelse Kursus i nudging og adfærdsdesign

Du får desuden en mail med ledige kursusdatoer.

Ja tak, sæt mig gerne på nyhedsbrevet
(ligesom 30.453 andre videbegærlige)

Aros

Jeg har fået konkret feedback til præcis de udfordringer, jeg har i mit daglige arbejde. Teori var koblet rigtig fint sammen med praksis, og jeg er sikker på, at de konkrete idéer, kurset gav mig, kan skabe ændret adfærd i den retning, jeg ønsker.

Pernille Dam

97,9%
af alle kursister

mener, at underviseren var meget god/god til at tilpasse indhold og undervisning til dem.

Få vores e-bog med 99+1 hemmeligheder
om kommunikation GRATIS!
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Tilmeld dig og få dit eksemplar af vores e-bog "99+1 tips, tricks og hemmeligheder, der vil ændre din kommunikation", samt jævnlige tips og nyheder, der gør dit arbejdsliv bedre.