3 fejl du ikke må lave i din lønforhandling

Vores underviser i forhandlingsteknik har identificeret tre fejl, som du ALDRIG må lave i din lønforhandling.

De tre fejl virker skræmmende velkendte. Jeg er selv kommet til at begå i hvert fald to af dem. Lige nu sidder jeg faktisk og tænker på, om det har kostet mig en lønforhøjelse.

Hvis du gerne vil undgå at lave de samme fejl som mig (og sikkert også dine kolleger), så læs videre herunder, hvor du også finder tre tips til lønforhandlingen.


Fejl #1: Du møder op til eksamen uden at have læst pensum

Det lyder simpelt, og det er det faktisk også: Du skal huske at forberede dig! Alligevel møder størstedelen af os op til lønforhandling uden væsentlig forberedelse.

At møde uforberedt op til en lønforhandling er som at gå til eksamen uden at have læst pensum. Måske går den, hvis der bliver stillet de helt rigtige spørgsmål. Men i størstedelen af tilfældene trækker du lineær algebra, når du havde håbet på at skulle snakke om Proust. Ankommer du uforberedt, vil du – i bedste tilfælde – forblive på samme lønniveau. En lønforhandling behøver trods alt ikke kun at betyde en lønstigning!


Tip #1: Find de stærke argumenter

Den bedste måde, du kan forberede dig, er ved at finde de stærkeste argumenter for, hvorfor du skal have det, du kræver. Og mindst lige så vigtigt: Find argumenterne for, hvorfor du ikke skal have det, du kræver – og udtænk gode modsvar.


Fejl #2: Du bruger for meget jysk mådehold

Du kommer til at få kamp til stregen. Og du kommer til at møde dårlige undskyldninger. Alt kan blive brugt: Driften, din lønstigning sidste år, samfundsøkonomien, de gode arbejdsforhold... Det er alt sammen sikkert rigtigt nok. Men du skal betales for, hvad du er værd! Når du møder de dårlige undskyldninger, må du ikke lade dit mådehold tage over. Det kan godt være, at du allerede får lige så meget som dine kollegaer. Og måske endda mere end andre i lignende stillinger. Men hvis du ved, at du er mere værd, så sig det – og stå ved det! Det allerværste, du kan gøre (som overraskende mange gør), er selv at bringe de dårlige undskyldninger i spil. ”Ja, jeg får jo en god løn, og der er jo også stadig krise. Faktisk får jeg jo også lige så meget som Kirsten fra regnskab, som slet ikke har haft en sygedag i et år! Og her er da rart at være. Og fredagskyllingen er jo rigtig lækker. Og den nye kaffemaskine da!” Lad det jyske mådehold blive hjemme, og stå ved dine krav på at få betaling, der matcher din værdi.


Tip #2: Find målet og brug loppemarkedsstrategien

Det værste, du kan gøre, er at glemme at forberede dig på dit mål med forhandlingen. Når du har fundet dit mål, kan du tage ved lære af den ældgamle danske loppemarkedsstrategi: Hvis du gerne vil gå fra 35.000 til 38.000, skal du ikke bede om 38.000 - så skal du bede om 41.000.


Fejl #3: Du glemmer at udvide lagkagen

Lønforhandling ender ofte i et forsøg på at dele lagkagen, hér forstået som penge. Det er en fejl, som praktisk talt alle begår. Og det er skidt for både din arbejdsgiver og dig. Du bør i stedet bruge forhandlingen til at føje flere lag på lagkagen – at udvide i stedet for at fordele. Det gør du ved at få forhandlingen til at handle om mere end bare lønsedlen. Og vigtigst af alt – ved selv at smide noget på bordet.


Tip #3: Tænk bredt og ud af boksen

En lønforhandling handler om meget mere end løn. Flere feriedage eller mere fleksible arbejdstider er fx også på bordet. Der kan være unikke ting for din stilling eller arbejdsplads, som kan være relevant at trække ind. Nyt kontor? Ny arbejdscomputer? Flere hjemmearbejdsdage? Den gode blå irmakaffe i maskinen i stedet for det der tarvelige grus, der bliver hældt i nu?

Den optimale lønforhandling er ikke den, hvor din løn står i fokus. Det er den, hvor I snakker om, hvordan du og virksomheden kan arbejde for hinanden. Målet er, at både du og din arbejdsgiver føler, at forhandlingen har været en succes. Og det opnår du bedst ved at give lagkagen flere lag.


Se vores topevaluerede kursus i forhandlingsteknik

- og læs om underviseren Mikkel Gudsøe.

God fornøjelse med forhandlingerne!
Anders Rosenlund
Uddannelseschef

Få vores e-bog med 99+1 hemmeligheder
om kommunikation GRATIS!
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Tilmeld dig og få dit eksemplar af vores e-bog "99+1 tips, tricks og hemmeligheder, der vil ændre din kommunikation", samt jævnlige tips og nyheder, der gør dit arbejdsliv bedre.