5 tips til bedre intern kommunikation
Er dine kolleger kommunikationsmestre eller kommunikationstorsk? Her har du fem tips, du kan liste videre til dine kolleger, hvis de har brug for en opsang. Hvem ved, måske kan du også selv få glæde af dem?
1. Sæt dig i kollegaens stol
Hvordan ser verden ud fra din kollegas stol? Når du taler eller skriver til en kollega, er det afgørende for din kommunikation, at du forstår at sætte dig i kollegaens sted. Hvorfor har kollegaen denne samtale eller maildialog med dig? Hvad lægger kollegaen vægt på i kommunikationen med dig og de øvrige kolleger? Hvilken horisont kommunikerer kollegaen ud fra?
2. Lær at tælle til ti
Fik du set filmen Anger Management? Hvis du er blevet irriteret på en kollega, er det en god idé at vente lidt med at tage fat i vedkommende. Ellers bliver det nemt personligt og ukonstruktivt. Og glem alt om at sende en e-mail til kollegaen om det. Det er en sikker vej til en konflikt.
3. Lyt, lyt og lyt igen
Neurovidenskaben påpeger, at det er svært at koncentrere sig om at lytte. Et menneske taler med 125-250 ord i minuttet, men hjernen har RAM-kapacitet til 500. Det er årsagen til, at vi nemt begynder at tænke på aftensmad og ferieplaner, når vi lytter til kollegerne. Det er ikke rart at tale til nogen, der ikke hører efter, så øv dig i at lytte aktivt.
4. Del din viden og erfaringer
Har du et æble og giver det væk, har du intet æble tilbage. Har du viden og erfaringer og giver det til en kollega, har I det begge.
5. Vær åben og ærlig – dog ikke for enhver pris
Bagtalelse og mukken i krogene er dødsstødet til kommunikationen på arbejdspladsen. Forsøg at være åben og ærlig. Fortæl åbent og konstruktivt, hvad du mener. Og gør noget ved det, du faktisk kan gøre noget ved. Vælg dog den hudløse ærlighed fra i visse tilfælde: Hvis du synes, at en kollega er en doven kommunikationstorsk, behøver du måske ikke at sige netop det.
Interesseret i en temadag om god intern kommunikation?
Vi leverer ekspertisen, underholdningen og læringen.