Employer branding

Employer branding har længe været et buzz word, men hvad betyder det egentlig? Og kan det skabe reel værdi for virksomhederne?

Definition af employer branding
Employer branding handler om at markedsføre sin organisation som en god arbejdsplads over for omverdenen. Omverdenen skal i denne sammenhæng forstås bredt – dvs. blandt både aktive og passivt søgende kandidater til jobs i din organisation, men også kunder, leverandører og andre stakeholders.

Employer branding-strategi
En employer branding-strategi skal altså udstikke en plan for, hvordan en virksomhed eller offentlig myndighed bliver opfattet som en attraktiv arbejdsplads. Strategien skal derfor indeholde en plan for, hvad netop din organisation skal kendes for som arbejdsplads – og hvordan det skal kommunikeres til omverdenen på en troværdig måde.

Find de gode historier i organisationen - og kommunikér dem!
Hvis man vil arbejde konstruktivt med employer branding, skal man ned i de dybere lag i organisationen – dels for at kende organisationen til bunds, dels for at finde frem til de gode historier, der findes på arbejdspladsen.

Læs mere om vores workshop om dette: Find de gode historier!

De gode historier kan kommunikeres ud i alle led af kommunikationsplatformen:
  • Internt: Internt kan employer branding fungere som en positiv generator for stolthed blandt eksisterende medarbejdere. Stolte medarbejdere er via word-of-mouth en af de bedste og mest troværdige kommunikationskanaler. De gode historier kan fortælles på intranettet eller i personalebladet.
  • Eksternt: Eksternt kan employer branding-historier fortælles i imageannoncer, PR-indsatser, på hjemmesiden eller i forbindelse med jobannoncering og jobbeskrivelser./">. 

Udpeg historieambassadører
Desværre dukker de gode historier sjældent op af sig selv. Der skal arbejdes aktivt med at grave historierne frem, så kommunikationschefen og den øverste ledelse har noget at formidle. Ofte starter arbejdet med at definere, hvad en god historie i det hele taget er – og formidle det til medarbejderne. På den måde kan medarbejderne fungere som ”historieambassadører”, der hjælper til at spotte de gode historier og formidle dem videre til ledelsen.

Bestil en workshop
Hos Aros Kurser kan virksomhederne, en kommune eller en offentlig myndighed bestille en workshop, der uddanner medarbejderne i at finde de gode historier. Der kan deltage op til 75 medarbejdere på en workshop.

Læs mere om vores workshop: Find de gode historier!
Få vores e-bog med 99+1 hemmeligheder
om kommunikation GRATIS!
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Tilmeld dig og få dit eksemplar af vores e-bog "99+1 tips, tricks og hemmeligheder, der vil ændre din kommunikation", samt jævnlige tips og nyheder, der gør dit arbejdsliv bedre.