En lille guide til forandringskommunikation
En af de vigtigste opgaver for ledelsen, når der implementeres større forandringer i organisationen, er kommunikationen til medarbejderne. Det kræver, at ledelsen har gjort sig nogle klare overvejelser, når forandringerne skal implementeres.
Her er fire overordnede råd til god forandringskommunikation:
1. Inddrag medarbejderne
Der skal skabes dialog med medarbejderne, og de skal i størst muligt omfang inddrages i beslutningsprocesserne, så hele virksomheden føler sig klar til forandringerne.
2. Vis resultater
Vis medarbejderne, hvad forandringerne kan betyde for virksomheden. Det er med til at motivere medarbejderne og få dem til at forstå nødvendigheden af forandringerne.
3. Vær positiv
Ledelsen skal udstråle optimisme i forhold til forandringerne.
4. Brug flere kommunikationskanaler
Kommunikationen skal ikke blot foregå via et opslag i kantinen; alle kommunikationskanaler skal bruges for at få en succesfuld forandringsproces.
Tag på kursus i forandringsledelse:
Forandringsledelse og forandringskommunikation