En lille guide til krisekommunikation

En virksomhed bør have et sæt regler for, hvordan den skal agere, når en krise er under opsejling eller pludselig dukker op. Disse regler skal bruges som værktøjer til at håndtere de interne problemer, eksempelvis medarbejdernes frustrationer, samt de eksterne som blandt andet kan omfatte mediernes øgede opmærksomhed omkring virksomheden.


Her er tre overordnede råd til god krisekommunikation:

1. Hav klare retningslinjer!

Hvis en virksomhed oplever en krise, skal det være tydeligt for medarbejderne, hvem der påtager sig ansvaret for krisekommunikation. Virksomheden skal have en klar krisestrategi for, hvordan der skal ageres internt i virksomheden og ud til medierne.

 

2. Vær ærlig!

Når der kommunikeres med medierne, skal kommunikationen være klar og ærlig. Stå ved jeres fejl, da det ellers kan bringe virksomheden ud i et endnu større stormvejr.

 

3. Skift fokus!

Skab opmærksomhed på positive historier om virksomheden. Dette kan være med til at aflede fokus på den negative omtale.

 
Tag på kursus i krisekommunikation:

Krisekommunikation og issue management

Få vores e-bog med 99+1 hemmeligheder
om kommunikation GRATIS!
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Tilmeld dig og få dit eksemplar af vores e-bog "99+1 tips, tricks og hemmeligheder, der vil ændre din kommunikation", samt jævnlige tips og nyheder, der gør dit arbejdsliv bedre.