Guide til bedre møde

Mødelederens evne til at indkalde og styre et møde har stor betydning for, om mødet bliver effektivt og konstruktivt.

 

Mindst 15 % af mødetiden er spildt

Hvor mange gange har du ikke siddet i et møde og tænkt, at det var spild af tid? Ifølge en undersøgelse fra CA, så oplever 9 ud af 10 spildtid ved møder. I snit spildes 15 % af tiden i et møde - og regn så lige ud, hvad det bliver i kroner!

 

Dårlig mødekultur giver frustrerede medarbejdere

Ineffektive møder har desværre også en anden negativ følgevirkning: medarbejderne bliver negative, trætte og frustrerede, når de føler, at de spilder deres tid. Desuden bidrager dårligt styrede møder, hvor konklusionerne er uklare til tvivl og usikkerhed blandt medarbejderne.

Problemerne er primært:

  • Manglende mødeledelse
  • Ikke-strukturerede diskussioner
  • Uklart formål
  • Møder starter og slutter ikke til tiden
  • Lange møder, få resultater

 

Enormt potentiale i bedre møder

Ifølge Steen Hildebrandt, professor i organisations- og ledelsesteori ved Handelshøjskolen, Århus Universitet, er der et helt enormt potentiale i at være mere bevidst om møderne. Man skal simpelt hen arbejde målrettet med at få en bedre mødekultur i virksomhederne. Ikke mindst for de møder, der afholdes ofte i en virksomhed, som fx afdelingsmøder.

 

Guide til bedre mødekultur:

  • Brug mere tid på mødeindkaldelse, agenda og formål
  • Tag hånd om de meget snakkende mødedeltagere
  • Få de tilbageholdende deltagere - der kan sidde med en yderst relevant viden - til at ytre sig
  • Hold tidsplanen
  • Lav klare aftaler om actionpunkter

 

Få vores e-bog med 99+1 hemmeligheder
om kommunikation GRATIS!
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Tilmeld dig og få dit eksemplar af vores e-bog "99+1 tips, tricks og hemmeligheder, der vil ændre din kommunikation", samt jævnlige tips og nyheder, der gør dit arbejdsliv bedre.