Vi elsker kommunikation

Vi elsker ordet "kommunikation"
Kommunikation er et effektivt værktøj til at styrke relationer og stille den kommunikerende bedre. Vores kurser finpudser kursisternes kommunikative færdigheder, så de kan udføre deres jobs endnu bedre. Men den gode kommunikation kan ikke blot parkeres på kontoret. Har man først lært at kommunikere bedre, vil det også gennemsyre éns øvrige liv. Denne gevinst er ikke et mål for vores arbejde, men en meget velkommen bivirkning.

Kommunikation betyder "at gøre fælles"
Kommunikation er kort fortalt en udveksling af informationer mellem mennesker. Ordet kommunikation kommer af det latinske ”communicare”, der betyder noget i retning af ”at gøre fælles”.

Kommunikation er grundlæggende for os mennesker
Vi kommunikerer for at skabe og bevare relationer til andre mennesker. Vi kommunikerer for at afprøve historier om os selv og derved forstå os selv bedre. Vi kommunikerer for at skabe resultater på jobbet. Vi kommunikerer, fordi vi ikke kan vælge at lade være

Kommunikation er ikke kun ord og sætninger
Traditionelt opfatter man kommunikation i sammenhæng med ord og sætninger. Kommunikation kan dog også være nonverbal, det vil sige uden ord. Den nonverbale kommunikation er den rent kropslige kommunikation, hvor man videregiver udtryk, informationer og betydning via arme, hænder, ansigt mv.

Det verbale udtryk "Lad os bare sige det" kan for eksempel have et hav af betydninger, som man ikke kan aflæse af sætningen alene. Afsenderen kan eksempelvis være arrig, fornærmet, ligeglad og lalleglad, og den betydning kan kun aflæses af afsenderens mimik og øvrige kropssprog.

Kommunikation foregår via mange kanaler
For hundrede år siden, var kommunikationen begrænset til ganske få kanaler. I dag er mulighederne eksploderet:
  • Ansigt-til-ansigt-kommunikation
  • Brevudveksling
  • Telefonisk kommunikation
  • E-mail-kommunikation
  • Chat-kommunikation
  • Radiokommunikation
  • Tv-kommunikation
  • Webkommunikation
  • Sociale medier

God kommunikation styrker relationer
Kommunikation gennemsyrer samfundet og menneskelivet. Derfor giver det god mening at opkvalificere sin kommunikation. Videnskabelig forskning og vores personlige erfaringer fortæller os, at der findes hensigtsmæssig kommunikation og uhensigtsmæssig kommunikation. Den uhensigtsmæssige kommunikation skaber misforståelser, konflikter og sociale brud, mens den hensigtsmæssige kommunikation styrker relationer, samarbejde og den kommunikerendes egen sag.
Få vores e-bog med 99+1 hemmeligheder
om kommunikation GRATIS!
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Tilmeld dig og få dit eksemplar af vores e-bog "99+1 tips, tricks og hemmeligheder, der vil ændre din kommunikation", samt jævnlige tips og nyheder, der gør dit arbejdsliv bedre.