Der er store bæredygtighedsambitioner i det danske erhvervsliv. Snebolden ruller, og det er helt fantastisk! Men når ambitionerne er formuleret, opstår et væld af praktiske udfordringer, der kræver helt nye kompetencer:
Hvordan oversætter man ambitionerne til konkrete tiltag? Hvordan sammensætter man en bæredygtighedsstrategi? Hvordan måler man effekten af sine tiltag? Hvordan laver man et klimaregnskab? Hvordan foretager man en livscyklusanalyse? Hvilke produktcertificeringer og ledelsescertificeringer skal arbejdspladsen have? Hvordan skaber man kommerciel værdi (eller besparelser) med sine tiltag? Hvordan måler man sit samlede klimaaftryk på verden? Hvordan laver man en bæredygtighedsrapport? Hvordan får man medarbejderne med ombord på forandringerne? Og hvordan kommunikerer man det hele til omverdenen?
Bæredygtige transformationer kræver viden, overblik og værktøjer. Og alt det har vi samlet til dig i denne uddannelse.
FN’s Verdensmål er udtryk for de alvorlige udfordringer, kloden og dens indbyggere står over for. Men verdensmålene er samtidig et katalog over forretningsmuligheder. For den bæredygtige transformation kalder på nye produkter, services og forretningsmodeller, der kan begå sig på og erobre helt nye markeder. På uddannelsen arbejder vi med denne konstruktive dobbelthed i at gøre noget godt og samtidig stille os selv bedre – hvad enten vi er en profitdrevet virksomhed, en NGO eller en kommune.
På uddannelsens første modul vil du møde professor Steen Hildebrandt, der er et dansk fyrtårn inden for bæredygtig transformation og bæredygtig ledelse. Steen har skrevet mere end 50 bøger, vundet en lang række priser og holder i dag mere end 100 foredrag om bæredygtighed og FN’s Verdensmål om året. Steen er på en mission om at sprede det bæredygtige budskab til de danske arbejdspladser!
Bæredygtighed i erhvervslivet er ikke en døgnflue eller et buzzword, der erstattes af noget nyt og smartere om nogle få år. Det er kommet for at blive! Og det er godt på vej til at blive en fuldt integreret del af alle danske private virksomheder, organisationer og offentlige arbejdspladser. En søgning på Danmarks jobsøgningsportaler viser, at mere end 1.000 aktuelle jobopslag indeholder ordet ‘bæredygtighed’. Det vidner om et massivt uopfyldt behov for stærke kompetencer inden for bæredygtighed.
Kunderne, borgerne og omverdenen stiller store krav til jeres bæredygtighedsindsatser. Og i fremtiden vil de krav kun blive større. For eksempel siger 73 % af de globale forbrugere, at de vil ændre deres forbrugsmønstre for at reducere en negativ klimapåvirkning.
Når en kunde kortlægger sit eget klimaaftryk, bliver I en del af de beregninger. Og hvis jeres klimaaftryk (og arbejde med SDG’erne) ser skidt ud, eller hvis I ikke formår at klarlægge jeres aftryk, risikerer I, at kunderne finder nogle andre at lege med. Og omvendt: Hvis I er længere fremme end konkurrenterne, giver det jer en fordel.
Der er med andre ord rigtig gode grunde til ikke at vente med at styrke jeres viden og kompetencer inden for bæredygtighed!
Denne bæredygtighedsuddannelse er ikke målrettet en specifik branche eller arbejdsfunktion.
Mini MBA i Sustainability Management er for dig, der arbejder med bæredygtighed og FN’s Verdensmål (eller er på vej ind i det) og gerne vil blive endnu bedre til at analysere og forstå en arbejdsplads’ klimaaftryk og bæredygtige udviklingsmuligheder – og til at drive bæredygtighedsprojekter og bidrage til at skabe komplette bæredygtighedstransformationer.
Der kan være mange indgange til at arbejde med bæredygtighed. Du er måske projektleder, udviklingskonsulent, bæredygtighedskonsulent, leder, HR-medarbejder, selvstændig konsulent – eller noget helt andet. Diversiteten er guld værd på uddannelsesholdene, og alle kan lære af hinanden og trække på hinandens praktiske erfaringer.
Der er ingen formelle optagelseskrav på Mini MBA i Sustainability Management. Og den er målrettet både privat og offentlig ansatte.
Du kan enten tilmelde dig uddannelsen i Aarhus eller i København. Uddannelsen består af 6 fysiske undervisningsdage (kl. 9-17) med en måneds mellemrum (der er desuden et e-learning modul mellem modul 2 og 3).
På modul 5 bryder vi dog rammerne: Her samler vi Aarhus-holdet og København-holdet til et fælles kursusdøgn på Hotel Sinatur Storebælt i Nyborg. Du møder ind på hotellet kl. 16.00, hvor der er velkomst og en introduktion til emnet for modul 5. Herefter byder vi på en middag og et par glas vin med havudsigt, og senere på aftenen løser I en bæredygtighedsøvelse i grupper. Der er overnatning på hotellet, og dagen efter vil være en fuld undervisningsdag. Du får dermed rig mulighed for at finde endnu flere ligesindede sparringspartnere, der kan få stor værdi for dig og din arbejdsplads under og efter uddannelsen.
“Mini MBA i Sustainability Management” er bygget op over 6½ moduler fordelt over 6 måneder (se modulerne nedenfor). Udover undervisningen mødes du med en studiegruppe fem gange under forløbet og arbejder i studiegruppen videre med, hvordan du kan integrere dét, du har lært på det foregående modul, med din egen praksis. Der er desuden cirka 1.500 siders pensum, du skal læse gennem uddannelsen. En middag og overnatning i forbindelse med modul 5. Uddannelsen afsluttes med en 6-siders skriftlig eksamen, der tager udgangpunkt i din egen praksis (eller en case efter eget valg, hvis du er ledig eller rådgiver for andre arbejdspladser). Hvis du ønsker det, kan du fravælge eksamen og få et diplom på, at du har deltaget på Mini MBA i Sustainability Management. Det kræver dog, at du har deltaget i minimum 5 ud af 6½ moduler. Tager du eksamen og består, får du i stedet et underskrevet eksamensbevis.
På kursets første modul går vi i helikopterperspektiv på bæredygtighed og FN’s Verdensmål og lægger bunden for det videre arbejde på kurset. Vi arbejder med rammesætning og kernebegreber.
Steen Hildebrandt introducerer FN’s Verdensmål; deres historie, deres betydning for verden og deres relevans for danske virksomheder og organisationer. Christina introducerer stadierne i bæredygtig transformation, de megatrends der driver bæredygtigheden i 2023 og tidens krav til virksomheder fra kunder, medarbejdere og myndigheder. Dagen er et wake up call, der understreger behovet for at forbinde verdens prioriteter med virksomheders strategier. Verdensmålene introduceres som et strategisk kompas for arbejdet med bæredygtighed og en samtalestarter om de negative og positive aftryk, virksomheder sætter på verden.
Du introduceres til kernebegreberne i bæredygtighed og de faktorer, der driver den globale bæredygtige transformation frem. Du forstår, at people, planet og profit hænger sammen, og at man ikke kan arbejde med klima uden også at have blik for miljø, mennesker, retfærdighed og vækst. Deltagerne arbejder efterfølgende med at formulere bæredygtige ambitioner for deres organisationer med udgangspunkt i Verdensmålene. Disse bliver vigtige i modul 2.
Kursusdagens underviser: Professor Steen Hildebrandt og bæredygtighedsrådgiver Christina Blak.
Hør Christina fortælle om modulet her
Modulet dykker ned i, hvordan bæredygtighed kan anvendes som en platform for innovation på din arbejdsplads. Den giver dig redskaber til at arbejde med Verdensmålene som et udefra-ind perspektiv på din arbejdsplads, hvor globale (og lokale) udfordringer vendes til muligheder for produkt- og forretningsinnovation.
Bæredygtighedsdagsordenen, som den indrammes af FN’s Verdensmål, er udtryk for de enorme udfordringer, kloden og dens indbyggere står over for. Men samtidig er Verdensmålene et katalog over de forretningsmuligheder, der ligger i skiftene fra eksisterende ikke-bæredygtige praksisser til nye mere bæredygtige praksisser. Her er der brug for nye produkter, services og forretningsmodeller, der kan begå sig på og erobre helt nye markeder. At forestille sig fremtiden har altid været et godt springbræt for innovation. At forestille sig en mere bæredygtig fremtid er det i endnu højere grad.
Modulet præsenterer eksempler på, hvad andre arbejdspladser har gjort, og giver dig praktiske redskaber til selv at kickstarte bæredygtige innovationsprocesser på din arbejdsplads. Og gennem refleksioner og øvelser begynder du at få en ide om, hvor bæredygtighed kan drive innovation med kommercielt potentiale i din organisation.
Kursusdagens underviser: Bæredygtighedschef og forfatter Kristoffer Nilaus Tarp.
Hør Kristoffer fortælle om modulet her
Dette ‘halve’ modul består af 30 siders læsning og 2 timers videolektioner (på engelsk) med professor Katherine Richardson. Modulet fokuserer på biodiversitetskrisen, der i mange henseender er lige så vigtig som klimakrisen.
Biodiversiteten spiller en afgørende rolle for alle klodens økosystemer, men også for menneskets overlevelse. Den bidrager til alt fra fødevarer, medicin og rent vand til økonomisk velfærd og æstetisk og kulturel værdi. Bevarelse af biodiversitet er helt essentiel for at opretholde de naturlige processer, der understøtter liv på jorden. Alligevel går det hastigt i den forkerte retning (måske fordi det er svært at skabe profitable business-cases til at fremme biodiversiteten).
Modulet giver dig en god introduktion til biodiversitet af en de største eksperter inden for området. Du lærer om vigtigheden af, at vi handler både lokalt og globalt. Vi ser på rammen om planetære grænser som et værktøj til at styrke vores forhold til planeten. Og vi ser desuden på nye, enkle målemetoder til overvågning af de samlede menneskelige påvirkninger på biodiversitet på globalt plan.
Kursusdagens underviser: Professor Katherine Richardson.
Dette modul sigter mod at gøre deltagerne i stand til at forstå, hvordan en organisations positive og negative aftryk kan måles med henblik på at udvikle en strategi, der adresserer udfordringerne og forstærker potentialerne.
Du vil blive introduceret for og arbejde med konkrete værktøjer, der hjælper med at skabe en baseline for, hvordan en organisations aftryk ser ud i dag – både i forhold til social og miljømæssig bæredygtighed samt specifikt på klima. Men viden om eget aftryk er ikke meget værd uden en ændret adfærd. Derfor vil dagens anden halvdel handle om, hvordan en organisation kan arbejde strategisk med bæredygtighed og udvikle ambitiøse strategier. Du vil derfor blive introduceret til en strategisk værktøjskasse, der gør det muligt at skabe en fælles vision, sætte konkrete målsætninger, udvikle et realistisk roadmap med initiativer og implementere dem i en organisation. Som en del af den proces gennemgår vi den dobbelte væsentlighedsanalyse, som hjælper jer til at udvælge de væsentligste fokusområder og data at fokusere og rapportere på.
Kursusdagens underviser: Bæredygtighedsrådgivere Ida Stokkebye og Bjarne Bach.
Hør Ida fortælle om modulet her
Cirkulær økonomi er et stærkt værktøj til at fremme den grønne omstilling og samtidig løse centrale problemstillinger for arbejdspladsen og dens brugere eller kunder.
Omstilling til en cirkulær økonomi i Europa er estimeret til at skabe en økonomisk gevinst på 1,8 billioner Euro (altså 1.800 milliarder Euro!). Typiske gevinster er øget salg, reducerede omkostninger, øget engagement blandt ansatte, tiltrækning og fastholdelse af talent, innovation og styrket loyalitet fra kunder.
Denne måde at tænke og tilgå udvikling og drift af en virksomhed på kan bruges af alle typer virksomheder – private og offentlige, produktion og service, store og små.
Men hvad betyder det egentlig at anvende cirkulær økonomi i en erhvervsmæssig sammenhæng? Hvordan hænger det sammen med Verdensmålene såvel som klima? Hvordan kan din arbejdsplads skabe besparelser og/eller øget forretning med den cirkulære omstilling? Hvilke faldgruber skal du have for øje?
I denne undervisningsgang vil vi arbejde med, hvad cirkulær økonomi er og de centrale principper og discipliner. Og du vil gå derfra med værktøjer til at skabe/styrke jeres strategiske plan for arbejdet med bæredygtighed og cirkulær økonomi.
Kursusdagens underviser: Bæredygtighedsrådgiver og forfatter Jasper Steinhausen.
Hør Jasper fortælle om modulet her
Vi stiller skarpt på de praktiske værktøjer, der kan (og nogle gange skal) anvendes for at dokumentere og arbejde systematisk med at forbedre sit aftryk på miljøet.
Med Paris-aftalen og den danske klimalov om 70 % reduktion i udledning af drivhusgasser i 2030, er det vigtigt at kende, reducere og stå til ansvar for organisationens egen udledning af drivhusgasser. Det er også vigtigt i forhold til lov- og rapporteringskrav og for at kunne holde sin virksomhed relevant i markedet.
Når vi taler klimaregnskaber for en organisation, bør hele værdikæden med i regnskabet. Og i takt med at flere og flere virksomheder udarbejder klimaregnskaber, vil flere kunder spørge sine leverandører om klimadata (der er korrekte og udregnet på en gennemsigtig og troværdig måde). Så når kravet kommer fra din kunde, er det rart at være klar.
Nogle gange ønsker kunden, at ikke blot virksomhedens klimaaftryk, men også produktets miljøaftryk er kendt. Så skal du som organisation have en livscyklusvurdering (LCA) af det enkelte produkt. En LCA er en metode til at beskrive den miljø- og klimamæssige påvirkning af et produkt eller en service i hele dets livscyklus fra ”vugge til grav”.
Kursusdagens underviser: Bæredygtighedrådgiver og ph.d. Louise Laumann Kjær.
Hør Louise fortælle om modulet her
En stærk bæredygtighedsrapport er et sandhedsvidne i debatten om greenwashing. Dette modul fortæller om sammenhængen mellem stærk rapportering og troværdig kommunikation, og det lærer dig at involvere dine kolleger i virksomhedens omstilling og se deres egen rolle i den.
Bæredygtighedsrapporten er en grundbog i virksomhedens arbejde med en bæredygtig omstilling og et kompas for troværdig kommunikation. Alligevel bliver alt for mange rapporter kun publiceret, ikke kommunikeret. En stærk bæredygtighedsrapportering er det stærkeste kommunikationskort, I har på hånden. Den sætter retning for både den interne og eksterne kommunikation. Vi ser på kommunikationstræet (fra data til dialog) og taler om, hvad du kan lære af de bedste, når det gælder rapportering.
Vi kommer desuden omkring værdien af medarbejderinvolvering og vigtigheden af at gå fra en målbar strategi til engagerende kommunikation. Vi arbejder med engagement, bæredygtige narrativer og om vigtigheden af at invitere alle stakeholders med på rejsen ved at give dem handlemuligheder, der kan styrke bæredygtig adfærd og fremme ansvarlige valg.
Undervejs lærer du at skelne mellem nøglebegreberne ESG, SDG og CSR. Du bliver introduceret til ingredienser i bæredygtighedsrapportering: tydelighed, væsentlighed, transparens, relevans og målbarhed. Og vi ser på rollemodeller inden for rapportering og arbejder med bæredygtige budskaber, stakeholdermapping og engagementstrapper.
Kursusdagens underviser: Bæredygtighedsrådgiver Christina Blak.
Forud for kurset vil du få tilsendt pensum til hver af de seks kursusdage, som du frit kan læse løbende i de frirum du har i måneden mellem hver af modulerne. Pensum er spækket med al den vigtigste viden om bæredygtig og varierer fra alt lige fra bøger og artikler til videoer.
Pensum og materiale indgår i prisen for Mini MBA i Sustainability Management, og det vil blive udleveret ved uddannelsens start. Pensum til første modul bliver tilsendt inden første dag, så du har god tid til at læse det. Tilmelder du dig tæt op ad uddannelsens start, og er du i tvivl om, hvorvidt du kan nå at modtage materialet til første dag? Så kontakt os på chat eller mail, og så finder vi en løsning.
Hvis du selv skal betale for uddannelsen og er ansat et sted, kan du muligvis benytte Bruttolønsordningen. Den reducerer din samlede udgift (og koster ikke din arbejdsgiver noget). Ring til os på tlf. 70 278 279 eller skriv til info@arosbusinessacademy.dk for at høre mere om ordningen.
Du får en grundig teoretisk og praktisk viden om bæredygtighed og FN's Verdensmål. En viden, du nemt kan omdanne til konkrete tiltag, projekter og transformationer på en arbejdsplads.
Du bliver undervist af nogle af landets førende bæredygtighedseksperter, der sikrer, at du får et mærkbart kompetenceløft, du kan trække på gennem resten af din karriere.
Du styrker din værdi for arbejdspladsen markant, idet du er i stand til at udvikle og drive bæredygtighedsprojekter med impact.
Din arbejdsplads får en stærk ressource, der kan rådgive og sparre med ledelsen ift. bæredygtighedstiltag og ift. den interne og eksterne kommunikation om bæredygtighed i relation til arbejdspladsen.
Din arbejdsplads får mulighed for at arbejde langt mere strategisk og praktisk med bæredygtigheden og FN's Verdensmål ift. arbejdspladsen.
Med stærkere bæredygtighedstiltag og bæredygtighedsprojekter får din arbejdsplads mulighed for at styrke deres brand indadtil og udadtil, samtidig med, at de gør noget godt for verden og styrker egen bundlinjen.
af vores kursister mener, at underviseren var meget god/god til at tilpasse indhold og undervisning til dem.