Dit udbytte af dette kursus:
Et kursus du skulle have været på for længe siden! Dette kursus i forhandlingsteknik lærer dig ikke alene de grundlæggende værktøjer til at forhandle. Det giver dig overskud til at finde kreative og begavede løsninger, der skaber merværdi for begge parter. Du vil blive undervist af en internationalt efterspurgt forhandlingsekspert.
Hvis du som eksempel køber og sælger produkter for sammenlagt en million kr. årligt, og du efter kurset forhandler 10 % bedre aftaler hjem, vil dine nye kompetencer generere 100.000 kr. blot på ét år. En bedre investering er svær at finde.
Forhandling er en personlig kompetence, som med det rette fokus skaber både resultater og gennemslagskraft. Efter dette kursus i forhandlingsteknik er du i stand til at forstå, hvordan du kunne have fået meget mere værdi af dine tidligere forhandlinger. Og ikke mindst: Du vil kunne forberede og gennemskue fremtidige forhandlinger, så du når de mål, du har sat dig.
Det essentielle i enhver forhandling er forberedelsen, der skal være systematisk og grundig. På dette kursus i forhandlingsteknik lærer du at gribe forberedelsen an på en professionel, overskuelig og effektiv måde. Du får desuden sat begreber på forhandlingsstrategier, forhandlingsstil, forhandlingstaktikker, kropssprog, forhandlingsmiljøer og meget mere.
Du vil lære at forhandle via øvelser og se en prisvindende forhandlingsvideo, så du får indlært forhandling ved flere læringsformer, og dine nye forhandlingskompetencer kan fæstnes solidt i din personlige værktøjskasse.
Selv med god forberedelse er det dog ikke altid, at forhandlingerne går som planlagt. Alle forhandlere kommer ud for forhandlinger, hvor der opstår konflikter. På dette kursus vil du lære, hvad du kan gøre for at løse konflikter, der opstår undervejs i forhandlingen.
En gazelle kan opnå en hastighed på 100 km/t, når den piler hen over Afrikas savanner. Når vi hos Aros Kurser går ud til kaffemaskinen om morgen, kommer vi sjældent over 8 km/t, og vi træffes sjældent mere eksotiske steder end København og Aarhus. Alligevel er der ifølge Dagbladet Børsen en gazelle gemt i os.
Begge dage krydres med masser af illustrative cases, involvering, diskussioner og sjove forhandlingssimulationer!
Forhandlingsteknik | Introduktion, strategier & stil samt 4D™ Forhandling
Vi lægger ud med at introducere forhandling som begreb, herunder aftale- og konfliktbaserede forhandlinger. Vi kommer omkring de fem universelle typer af adfærd, som vi alle rummer og gør (mere eller mindre bevidst) brug af i forhandlinger og konfliktsituationer – og hvordan du kan bruge dem som egentlige strategier. Vi runder af med 4D™ Forhandling som koncept, herunder distributive og integrative forhandlinger.
Forhandlingsteknik | Taktikker
Vi ser mere specifikt på de forhandlingstaktikker, du kan bruge til at eksekvere den strategi, du har lagt for din forhandling – og vi ser på, hvordan man spotter, hvilke teknikker andre bruger over for os selv. Mere specifikt går vi i dybden med udvalgte taktikker fra de tre forhandlingsstrategier ‘competing’, ‘compromising’ og ‘collaborating’.
Forhandlingsteknik | Centrale begreber & forberedelsesskema
Sidst på dagen dykker vi yderligere ned i centrale begreber i forhandlingsteknikkens verden, herunder standpunkter, interesser, BATNA, ZOPA, udspil og target & reservation.
Derudover ses der nærmere på, hvordan du med fordel kan åbne forhandlingsmøder mere konstruktivt og sætte scenen for en god forhandling. Endelig gennemgås et professionelt forberedelsesskema.
Kropssprog, løgn & framing
Vi sparker dagen i gang med at arbejde med kropssprogets rolle – og vi ser på, hvordan du kan bruge kropssprog konstruktivt i dine forhandlinger (og hvordan du afkoder det hos andre). Derudover berører vi løgn eller bluf som begreb i forhandlinger, herunder hvor grænsen går mellem acceptable bluf og uacceptable løgne. Du får også et indblik i det ‘framing’ (perspektivering), herunder gain & loss framing som vigtige komponenter i overbevisende argumentationer og optimerede forhandlingsresultater.
Principbaseret forhandling, konfliktløsning & de svære forhandlinger
Dernæst gennemgås konceptet principbaseret forhandling og dets kobling til konflikttrappen. Vi fortsætter med værktøjer til konfliktløsning med særlig fokus på metoder fra den særlige konfliktløsningsmetode ‘transformativ mediation’. Endelig gives en introduktion til håndtering af de særligt udfordrende (eller decideret svære) forhandlere og forhandlinger.
Forhandling, konfliktløsning & AI
Kurset rundes af med at se på, hvordan du kan bruge AI i både forberedelsen og gennemførslen af dine forhandlinger og i konfliktløsninger. Du undervises i værktøjer til bedre forståelse og analyse af den anden part eller parter i forhandlingen, fx som led i forberedelsen af åbningen af et forhandlingsmøde. Vi dykker også ned i særlige prompts, som du med fordel kan bruge i forberedelsen af forhandlinger – og hvordan du kan bruge en AI-chatbot til at forudsige din modparts næste træk. Vi slutter af med et konkret indblik i, hvordan du din argumentationsteknik og framing kan skærpes.
Vi forhandler alle hver eneste dag. Forhandling er en personlig kompetence, der er relevant og brugbar for alle mennesker. Kurset er derfor ikke afgrænset til én særlig målgruppe, men henvender sig til alle som fx projektledere, sælgere, indkøbere, jurister, chefer og HR-medarbejdere. Også medarbejdere i kommuner og andre offentlige myndigheder, der er i dialog med borgerne, kan have stort udbytte af dette kursus i forhandling og forhandlingsteknik.
For AROS KURSER handler alting om at skabe en positiv forandring for dig! Vi spørger derfor ind til dine behov og forudsætninger inden kurset. Og underviseren hjælper dig til at overføre den nye viden og de nye færdigheder til din dagligdag efter kurset.
Når du tilmelder dig dette kursus, sender vi dig vores lille miniguide ”Få større udbytte af dine kurser”. Med guiden får du enkle tips til, hvordan du får størst muligt udbytte af dette kursus – og af alle dine fremtidige kurser.
Som virksomhed kan I bestille en særligt tilpasset udgave af kurset med fokus på jeres medarbejdere, jeres organisation og jeres specifikke behov. Du kan læse mere her eller ringe til tlf. 70 278 279.
På dette kursus bliver du klædt på til at forhandle konstruktivt og professionelt. Du får de bedst teknikker til at forhandle langsigtet og du lærer, at øge din gennemslagskraft over for eksempelvis kunder, kolleger, din chef og samarbejdspartnere.
Uden at vi tænker over det, bevæger vi os konstant i situationer, der kræver forhandling. Jo mere forberedt du er, desto mere sikker er du i en forhandlingssituation. Og når du er sikker skaber du resultater for dig selv og din virksomhed. På dette kursus lærer du at gribe en forhandling systematisk og professionelt an, så du kan blive endnu mere sikker og overbevisende ved forhandlingsbordet.
Du får en grundlæggende og praktisk introduktion til de vigtigste værktøjer inden for forhandlingsteknik. Vi sætter fokus på at skabe win-win situationer og bedre resultater, så du kan bevare de gode relationer på det lange løb.
Med dine nye redskaber i baghånden bliver du ikke alene bedre til at forhandle, du vil også opleve, at du får mere overskud til at finde på kreative løsninger, hvilket skaber værdi for begge parter. Du lærer, at skabe bedre resultater og får redskaberne til at blive en god ambassadør for din virksomhed.
Dette kursus i forhandlingsteknik er for dig, som ønsker at opnå større kendskab til forhandlingsteknik og arbejde mere systematisk med at planlægge og eksekvere forhandlinger. På kurset er der fokus på forhandlinger i et bredt perspektiv. Det vil sige, at forhandlinger både kan være med kunder, leverandører, samarbejdspartnere, medarbejdere, kolleger med flere. Kurset er tilpasset dig og dine behov, så du kan få størst muligt udbytte.
Når du bliver en suveræn forhandler, kommer dine budskaber klart og utvetydigt igennem. Når du forhandler klokkeklart og utvetydigt, virker du overbevisende og fjerner al tvivl om dine intentioner.
Forhandling og tillid hænger sammen. Hvis du fremstår sympatisk og troværdig, skaber du tillid. På kurset lærer du både at kommunikere selvsikkert og at lytte aktivt så både du, og din forhandlingspartner, kan gå tilfredse ud af døren.
At være en god og sympatisk forhandler er en kvalitet, der rækker ud over dit professionelle liv – når du bliver en god forhandler, kommer det dig også til gode i dit privat- og familieliv.
Når du bliver en målrettet og selvsikker forhandler bliver det tydeligt for dine omgivelser. Du vil smitte dine kolleger med din fornyede energi, hvilket skaber et forbedret arbejdsmiljø.
Du får en værktøjskasse propfyldt med teoretisk og metodisk viden, du kan dele ud af: Når du bliver en mesterforhandler vil det give et konstruktivt løft til din virksomheds interne og eksterne forhandlingsniveau.
Du bliver en haj til assertiv kommunikation og aktiv lytning. Det lærer dig at skabe forhandlinger, hvor alle føler sig både hørt og forstået. Dette er nyttige kompetencer, der kan gyde olie på vandene i potentielle forhandlingskonflikter på din arbejdsplads.
af vores kursister mener, at underviseren var meget god/god til at tilpasse indhold og undervisning til dem.