På dette kursus lærer du:
Hvordan ville du gøre Danmark fri for cigaretskodder? Eller nedsætte smittefare på hospitalerne? Dit svar er nok, at få folk til at smide deres skodder i skraldespanden og patienter til at vaske hænder oftere. Det er imidlertid lettere sagt end gjort. Rygere ved godt, hvad de skal gøre af skodderne, og de fleste patienter er klar over, at de skal vaske hænder. Alligevel er der stadig skodder og bakterier i omløb. I stedet for at fortælle folk, hvad de skal gøre, tilbyder nudging en tilgang, hvor du gennem subtile hentydninger, får folk til at ændre adfærd helt uden at tænke over det – og det virker!
Bare rolig, nudging kan bruges til meget mere end rene gader og bedre hygiejne. Med det rette design kan du fx øge beløbet på donationer til din NGO, fremme et salg på din webshop eller få borgerne i din kommune til at spise flere grøntsager. Nogle gange kan du få folk til at træffe helt ulogiske beslutninger, bare ved at kende til denne simple (men overraskende) sandhed: Mennesker træffer beslutninger på et ulogisk og komplekst fundament af genkendelighed, lethed og intuitioner. Og så kan det faktisk være ligemeget, hvad der på papiret er den “rigtige” beslutning. Kurset i nudging og adfærdsdesign giver dig konkrete metoder til at se verden fra din målgruppes perspektiv og forstå deres beslutningsgrundlag.
Nudging og adfærdsdesign handler om, hvordan mennesker træffer beslutninger, og hvordan du gennem forskellige kommunikative designs påvirker dem til at handle anderledes, end de plejer. Hvis du nogensinde har været på Strøget i København, har du nok bemærket nogle grønne fodspor på asfalten hen mod skraldespandene. Eller måske har du engang undret dig over en skydeskive i kummen på et herretoilet? Fodspor og skydeskiver er klassiske eksempler på nudging. Med antydningens kunst fortæller de din hjerne, at det er en god idé at smide skrald i skraldespanden og at gøre dig umage med at ramme kummen. Et kærligt (men effektivt!) puf i en bestemt retning.
Kurset i adfærdsdesign og nudging er for dig, der arbejder med kommunikation i form af fx kampagner og markedsføring, med intern kommunikation på arbejdspladser eller med initiativer, der fremmer arbejdsmiljø eller borgeradfærd. Lige meget om du arbejder med markedsføring, HR eller ledelse, og uanset om du arbejder i det offentlige, det private eller i en NGO giver kurset dig konkrete værktøjer til at udvikle effektive adfærdsforandrende tiltag og indsatser – uanset målgruppen!
Vores adfærd og det, der påvirker den
Adfærdsværktøjer og dit eget adfærdsprojekt
Du bliver en langt bedre kommunikatør, fordi du er i stand til at designe kampagner og kommunikation, som rent faktisk har indvirkning på og skaber forandring i målgruppen.
Du får en grundig indsigt i, hvordan menneskehjernen fungerer - og hvordan du måske selv bliver påvirket i dine tanker og beslutninger.
Du kommer godt fra start med din egen adfærdscase, så du kan implementere og arbejde videre med din nye viden allerede dagen efter kurset.
Med dig ved roret vil din arbejdsplads producere mere effektive kampagner og kommunikationsindsatser, der skaber målbart bedre resultater.
Din arbejdsplads får en kompetent medarbejder, der kan iværksætte og lede et adfærdsprojekt helt fra research til implementering.
Virksomheden får en uvurderlig indsigt i jeres forskellige målgrupper, fordi du er i stand til at lave metodiske brugerundersøgelser og omsætte dem til brugbar data.
af vores kursister mener, at underviseren var meget god/god til at tilpasse indhold og undervisning til dem.