Mini MBA i Finans og Økonomi

En ambitiøs efteruddannelse til jer, der vil styrke jeres resultater som ledere eller medarbejdere. Uddannelsen giver jer fuldt overblik over de finansielle og økonomiske begreber og sammenhænge - og øger dermed jeres gennemslagskraft og indflydelse på arbejdspladsen!

 

 

De 5 bedste grunde til at vælge vores Mini MBA i Finans og Økonomi!

  • I vil blive undervist af danske CFO’s med erfaring fra større danske og internationale virksomheder
  • I får en uddannelse over 6 måneder med intense undervisningsdage, øvelser og en afsluttende eksamen
  • Uddannelsens pensum består udelukkende af litteratur fra respekterede forfattere og forskere! Det har en værdi af 2.500 kr.
  • I deltager i en studiegruppe, som kan styrke jeres netværk og karriere
  • I bliver medlem af den eksklusive Aros Executive Club, der byder på gratis foredrag mv.
skal vi skræddersy et kursus til jer? Hele forløbet kan tilpasses efter jeres behov. Kontakt os og hør om mulighederne!
Varighed
Tag en snak med Christel
70 278 279
Hvad koster det? Download som pdf
Kurset kan også afholdes hos jer – se mere her
Scroll down

Sidder I i en stilling, hvor I burde have bedre styr på tallene?

Kommer jeres viden til kort, når talen falder på “zero based budgettering”, kaizen costing”, “product life cycle costing” og “eksterne regnskaber”? Og giver det jer en snert af dårlig samvittighed, at I ikke har helt fod på det? Denne uddannelse giver jer alt, hvad I skal bruge af viden og værktøjer til at forstå de økonomiske og finansielle begreber og sammenhænge – og til at bidrage konstruktivt, når der tales om økonomi i ledergruppen eller med ledelsen.

Økonomisk indsigt skaber bedre resultater som leder!

Hvis I sidder som leder og fx er kommet fra en stilling i salg, marketing eller HR har I måske kun haft begrænset økonomisk indsigt og erfaring med regnskaber, compliance og risikovurdering. Og måske I bare tænker, at det heller ikke er jeres bord. Men det kan være afgørende for både virksomhedens succes og jeres succes som ledere, at I har 360 graders forståelse og indsigt i virksomhedens økonomiske formåen og finansielle temperatur. I skal naturligvis ikke kende de økonomiske begreber så detaljeret som medarbejderne i økonomi, men I skal have et ordentlig fundament at stå på. Og det får I med denne uddannelse i økonomi og finans.

Økonomisk overblik giver dig personlig POWER.

Det er nemt at præsentere en ny idé eller et nyt tiltag for jeres ledelse eller bestyrelse med nogle fine PowerPoint-slides og gode retoriske argumenter. Men forestil jer at gøre det samme og så toppe præsentationen med en gennemarbejdet økonomisk business plan. Med andre ord: Uddannelsen giver jer mere end bare ny viden og indsigt. Det giver jer også større personlig gennemslagskraft i jeres daglige arbejde!

Hvad er en Mini MBA?

En Mini MBA er en mulighed for at udvide jeres perspektiv og få et indblik et stort fagområde på relativt kort tid. I dette tilfælde over 6 måneder. Konceptet ‘Mini MBA’ har været brugt i store dele af verden gennem mere end 50 år.

Vores klassiske Mini MBA, “Aros Mini MBA”, er udviklet i tæt samarbejde med en af de førende tænkere inden for ledelse, nemlig professor Steen Hildebrandt. For han ved om nogen, hvad der er krævet af en fuld MBA. Alle vores Mini MBA-uddannelser holder et højt fagligt niveau – samtidig med, at vi fokuserer hårdnakket på at have en positiv og mærkbar impact på jeres praksis.

Undervisning, øvelser, studiegrupper, pensum og eksamen – sådan er uddannelsen opbygget!

Uddannelsen er bygget op over 6 moduler fordelt over i alt 6 undervisningsdage på 6 måneder (altså ét modul og én undervisningsdag hver måned i 6 måneder). Forud for hver undervisningsdag skal I læse et pensum på cirka 200-300 sider. Og efter hver undervisningsdag får I nogle individuelle øvelser og skal mødes med jeres studiegruppe (både øvelser og studiegruppe er dog valgfri). Uddannelsen afsluttes af en lille eksamen. Læs mere om alt dette længere ned på siden (efter modulbeskrivelserne).

I bliver medlem af den eksklusive Aros Management Club

Som deltager på Mini MBA i Finans og Økonomi får I eksklusivt medlemskab af Aros Management Club, hvor I efter jeres uddannelse bliver løbende opdateret på aktuelle emner. I Aros Management Club vil I få adgang til foredrag og masterclasses med førende erhvervsledere og eksperter. I vil få invitation til eksklusive arrangementer med ligesindede og tidligere deltagere på uddannelsen og fra vores øvrige Mini MBA-uddannelser. Og I vil få rig mulighed for networking med de øvrige medlemmer. Medlemskabet er gratis og inkluderet i uddannelsen.

Læs om de 6 moduler

Modul 1:
Regnskabsforståelse & compliance

– Underviser: Claus Dennig Jespersen

 

På dette første modul foretager vi den brede indflyvning til hele feltet og dykker samtidig ned i noget af det meste centrale og grundlæggende for al snak om økonomi og finans, nemlig regnskabet. I får her helt styr på regnskabsbegreberne, og vi ser dybere på, hvad et regnskab kan fortælle os – men også på hvad et regnskab ikke viser.

 

Gennem undervisningen og læsningen op til modulet får I en øget forståelse for jeres virksomheds performance, muligheder og risici. Og efter modulet vil I være i stand til at gennemskue de fleste regnskaber. Og vigtigere endnu: I vil være i stand til at konkludere de 4-5 væsentligste udfordringer en given virksomhed har ud fra at læse regnskabet.

 

Temaer, vi behandler på modulet:

  • Regnskabsaflæggelse
  • Myndigheder, compliance, skat, investorer, interne beslutninger
  • Bæredygtige regnskaber og CSR
  • Regnskabs & økonomi begreber – og hvordan de arbejder sammen?
  • Kan et regnskab stå alene?
  • Misinformation i regnskaber
  • Lær at læse et regnskab – hvad viser eksempler?
  • Styring af et regnskab
  • Masser af cases.

 

Modul 2:
Budgettering & planlægning

– Underviser: Birgitte Krarup Sonne-Schmidt

 

Det er ikke usædvanligt, at budgetterne først bliver færdiggjort og afsluttet ind i det nye år.  Og det er ikke udsædvanligt, at ledelsen ikke tager ejerskab for budgetterne (for det er jo økonomiafdelingen der har udarbejdet budgettet). Det er heller ikke usædvanligt at blive spurgt om, hvorfor vi overhovedet laver et budget, da det alligevel ender i skuffen.

 

Med dette modul får I indblik budgettets berettigelse og den gode budgetproces. Vi kommer omkring de forskellige budgetteringsmetoder, herunder traditionelt kalenderdrevet budgettering, driver-baseret budgettering, zero-based budgettering.  Vi kommer også omkring beyond budgettering og rullende forecasts, og hvornår begge dele kan have sin berettigelse.

 

Vi gennemgår den gode budget- og planlægningsproces lige fra planlægning, interessenthåndtering, udarbejdelse og godkendelse. Med dette modul vil I blive klædt godt på til at udarbejde et solidt budget med ejerskab i organisationen eller blot din afdeling. Et budget, som fungerer som styrings- og beslutningsgrundlag for at opnå de fastlagte mål.

 

Temaer, vi behandler på modulet:

  • Traditionel kalenderdrevet budgettering
  • Driver-based budgettering og zero-based budgettering
  • Planlægning
  • Beyond budgettering
  • Rullende forcasts
  • Top-down versus bottom-up tilgang
  • Budgetprocessen
  • Budgetforankring.

 

Modul 3:
Performance management, ledelsesrapportering & KPI’er

– Underviser: Birgitte Krarup Sonne-Schmidt

 

Hvis en virksomhed styres uden af løbende rapportering, er der overhængende risiko for, at den styres i den forkerte retning eller helt mister retning og fremdrift! På dette modul arbejder vi med de traditionelle redskaber til opfølgning på budgetter og planer, og styring via KPI’er. Modulet vil desuden omfatte redskaber til den løbende opfølgning via bl.a. standardrapporter og dashboards, og vi ser på hvordan den gode (og beslutningsunderstøttende) ledelsesrapport opbygges.

 

Temaer, vi behandler på modulet:

  • Value drivers
  • KPI’er
  • Dashboards
  • Løbende opfølgning
  • Rapporteringsjierarki
  • Ledelsesrapportering.

 

Modul 4:
Business cases & projektøkonomi

– Underviser: Claus Dennig Jespersen

 

Når der træffes vigtige strategiske beslutninger på en arbejdsplads eller i en afdeling, er det ofte afgørende, at beslutningerne træffes på baggrund af solide analyser og business cases. På dette modul afdækker vi, hvad der er væsentligt at vide og forstå, inden en beslutning træffes. I lærer at udarbejde business cases, indstillinger og investeringsforslag til kritiske beslutninger. Og I lærer at forstå, hvad en ledelse (eller en bestyrelse) ser på, når de træffer væsentlige beslutning.

 

Når projekter er sat i søen, skal vi samtidig kunne følge op på, om de lykkes, og om de økonomisk er på sporet. På modulet lærer I således også, hvordan I styrer økonomien i et projekt. Og I får en god forståelse af, præcis hvad der er vigtigt i denne opfølgning på projekter og processer.

 

Temaer, vi behandler på modulet:

  • Hvad betyder alt, hvad I har lært på de første moduler for en business case?
  • Business cases
  • Business planer
  • Investerings-indstillinger
  • Beslutningsgrundlag
  • Projekter
  • Styring af projektøkonomien.

 

Modul 5:
Arbejdskapital, cashflow og andre balanceposter

– Underviser: Bent Jorgensen

 

Ofte er ledelsens primære fokus på resultatopgørelse – omsætning, dækningsbidrag, omkostninger og deraf følgende EBITDA. Balancen og cash flow giver dog mange vigtige signaler på organisationens reelle helbredstilstand. Man kan selv gøre meget for at forbedre balanceposterne gennem ændret adfærd i mange dele af organisationen. Redskaberne er dog typisk forskellige fra organisation til organisation.

 

Gennem dette modul får I konkrete værktøjer til hurtigt at kunne analysere vigtige balanceposter og checke sundhedstilstanden. I får desuden redskaber til at forbedre balancen og frigøre kapital, hvilket oftest bedst kan gøres i et tæt samspil mellem forretningen og økonomiafdelingen.

 

Temaer, vi behandler på modulet:

  • Vigtige balanceposter og ratios
  • Acid test og current test og andre hurtige analyseværktøjer
  • Hvad er arbejdskapital – og hvordan beregnes det?
  • Hvad kan arbejdskapital bruges til?
  • Cashflow opgørelse og dens betydning
  • Cashflow i forhold til resultatopgørelse
  • Hvad kan man gøre, hvis man mangler likviditet – og ikke kan låne i banken?

 

Modul 6:

Strategimåling, kapitalstrukturer samt mergers & acquisitions

– Underviser: Bent Jorgensen

 

Når organisationen (eller afdelingen) udarbejder en ny strategiplan, er det vigtigt, at der også er styr på, hvordan man vil måle milestones og resultateffekt af implementeringen! Det element overses ofte, når ledelsen endelig er blevet færdig med mange ugers planlægning, og det kan koste dyrt.

 

Kapitalfonde har ændret måden, man ser på selskabers kapitalstruktur på. Hvad er det, de gør anderledes? Og hvad er fordele og ulemper? Hvordan beregner man pris på kapital (WACC), og hvad bruger man dette begreb til? Mange selskaber søger opkøb af andre virksomheder. Hvilke strategiske begrundelser er der for det? Hvordan gennemføres et opkøb, og hvad vil det sige at lave ”due diligence”? Hvad skal man fokusere på efter gennemførelse af et opkøb?

 

Gennem dette modul får I forståelse for og værktøjer til, hvordan I kobler måling sammen med strategiplanlægning, så det er muligt at følge op på eksekvering og resultater af planen. Desuden får I en forståelse af valg af kapitalstrukturs betydning for værdiskabelse. Endelig får I indsigt i, hvilken værdi M&A kan skabe, hvordan opkøb gennemføres og hvilke faldgrupper, man skal være opmærksom på.

 

Temaer, vi behandler på modulet:

  • Hvordan måles strategiperformance, og hvorfor er det vigtigt?
  • Opbygning af strategirapportering
  • Elementer af kapitalstruktur
  • Hvad betyder ”asset light”?
  • Hvordan arbejder kapitalfonde i forhold til andre ejerstrukturer?
  • Hvad er prisen på kapital – også kaldet WACC?
  • Hvorfor købe selskaber eller fusionere (Mergers & Acquisitions)?
  • Forskellige værdiansættelsesmodeller
  • Hvordan defineres og måles synergier?
  • Hvad er due diligence – og hvordan gennemføres den?
Udfyld formularen, og få et estimat på prisen.
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Kursus/Uddannelse Mini MBA i Finans og Økonomi

    1 Jeg vil gerne modtage et gratis eksemplar af e-bogen "99+1 tips, tricks og hemmeligheder,
    der vil ændre din kommunikation", samt tilmeldes nyhedsbrevet, hvor jeg vil få yderligere gode råd.

    Nu kan du godt begynde at glæde dig til at blive meget klogere!

    Du vil senere i dag eller den næste hverdag få en mail fra en af vores kursussekretærer med alt det, du har brug for at vide.

    Tag en kollega med – og få selv endnu større udbytte!

    Hvis du tager en kollega med, får I begge en rabat (og du får en god sparringspartner, når du kommer tilbage fra kurset). I kan se rabatten i kursusbeskrivelsen (hvor du tilmeldte dig). Ved tilmelding skal din kollega blot gøre opmærksom på, at du også deltager. Så får I begge rabatten.

    Har du spørgsmål?

    Så henvend dig i chatten nede til højre, send en mail til info@arosbusinessacademy.dk eller ring til os på tlf. 70 278 279.

    Vi ser frem til at møde dig

    Aros
    Din besked er blevet sendt.

    Vi bestræber ps på at svare så hurtigt som muligt.

    Har du yderligere spørgsmål er du også velkommen til at ringe til os på 70 278 279

    Aros
    Hent materiale
    ................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
    Kursus/Uddannelse Mini MBA i Finans og Økonomi
    [cf7lead cf7_id='780' debug='false' fields='Company=|First Name=|Last Name=user-name|Email=user-email|Phone=|Title=title|Course name=source|Description=|URL source=url_source']

    Aros

    Jeg kan ikke mindes før at have deltaget i et kursus/kursusforløb, hvor jeg med min nye viden har kunne give så meget tilbage til virksomheden! Uddannelsen har i høj grad givet mig viden om økonomistyring, og der bliver gjort en dyd ud af, at man forstår det som der formidles. Fantastisk forløb som jeg er sikker på, at mange vil få glæde af i årene fremover!

    Hans Erik Jensen

    97,9%
    af alle kursister

    af vores kursister mener, at underviseren var meget god/god til at tilpasse indhold og undervisning til dem.

    Få vores e-bog med 99+1 hemmeligheder
    om kommunikation GRATIS!
    ................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
    Tilmeld dig og få dit eksemplar af vores e-bog "99+1 tips, tricks og hemmeligheder, der vil ændre din kommunikation", samt jævnlige tips og nyheder, der gør dit arbejdsliv bedre.