Undgå webstress

De fleste af os bruger dagligt internettet til at søge information om produkter og serviceydelser. Derfor foregår der et hårdt udskilningsløb blandt virksomheder om at skabe de mest brugervenlige hjemmesider, så vi forbrugere får lyst til at besøge dem. Brugervenlige og intuitive hjemmesider er attraktive, fordi de ikke udløser webstress.

Brugerne er utålmodige
En undersøgelse fra Computer Associates* viser, at dårligt opbyggede hjemmesider kan udløse webstress hos brugerne. Stressmomentet måles ved at se på en kombination af ansigtsudtryk og hjernens aktivitet. En væsentlig stressfaktor er det antal sekunder, det tager at komme ind på hjemmesiden. Hvis en hjemmeside ikke reagerer efter 10 sekunder, klikker en tredjedel væk. Reagerer den ikke efter 20 sekunder, er 65 % væk fra siden.

*Kilde: CA Web Stress Index 2009

Webstress kan udløse et negativt image
Tager det for lang tid at komme ind på hjemmesiden, eller er den for svær at finde rundt i, udløser det i bedste fald et hurtigt klik væk fra siden. I værste fald udløser den dårlige oplevelse et negativt image af virksomheden, som kan koste på omsætning og bundlinje.

Undgå webstress
Det er vigtigt at have fokus på den samlede brugeroplevelse, hvis man skal undgå webstress. Præcise og fængende internettekster er den mest effektive måde at optimere brugertilfredsheden.

Du kan lære at skrive gode tekster til internettet på vores kursus i webkommunikation:

Skriv til nettet - bedre webkommunikation

Få vores e-bog med 99+1 hemmeligheder
om kommunikation GRATIS!
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Tilmeld dig og få dit eksemplar af vores e-bog "99+1 tips, tricks og hemmeligheder, der vil ændre din kommunikation", samt jævnlige tips og nyheder, der gør dit arbejdsliv bedre.