Det får du med hjem fra dette kursus:
At være en god leder kræver, at du mestrer en række forskellige samtaletyper – en ofte negligeret kompetence, fordi lederen fejlagtigt tror, at det er nemt at holde medarbejdersamtaler. På dette kursus vil du komme igennem alle de vigtigste former for samtalesituationer – heriblandt den svære samtale. Vi udvikler dine kompetencer i forhold til at planlægge, gennemføre og følge op på forskellige typer af samtaler, bl.a. MUS.
Ved at lede gennem relation og dialog har man som leder en særlig mulighed for at sikre balancen mellem trivsel og effektivitet. Det forudsætter, at man har styr på sin værktøjskasse og ved, hvilken slags samtale man inviterer til, og hvad man vil opnå med den. Og slutteligt kan gennemføre den med overskud. Med andre ord handler det om forberedelse og struktur, så du kan skabe fokus og retning. Det lærer du på dette kursus.
Professionelle samtaler handler ofte om følsomme emner, og vi viger uden om at tale om det og væver i stedet rundt om emnet. Eller vi undgår måske helt samtalen. Det kan kræve mod både at tage samtalen og at være tydelig over for medarbejderen. Det mod skal en dygtig leder have. Vi træner disse kompetencer i løbet af kurset.
Kurset er tilrettelagt, så du får overblik over de forskellige samtaletyper, bl.a. MUS. Du bliver trænet i at gennemføre samtalerne på en konstruktiv og løsningsorienteret måde. Du må være forberedt på både et højt aktivitetsniveau og at bidrage med egne cases.
Dette kursus i MUS og andre medarbejdersamtaler henvender sig til ledere på alle niveauer med medarbejderkontakt, og som gerne vil blive bedre rustet til at lede forskellige typer af medarbejdersamtaler.
For AROS KURSER handler alting om at skabe en positiv forandring for dig! Vi spørger derfor ind til dine behov og forudsætninger inden kurset. Og underviseren hjælper dig til at overføre den nye viden og de nye færdigheder til din dagligdag efter kurset.
Når du tilmelder dig dette kursus i præsentationsteknik, sender vi dig vores lille miniguide ”Få større udbytte af dine kurser”. Med guiden får du enkle tips til, hvordan du får størst muligt udbytte af dette kursus – og af alle dine fremtidige kurser.
Som virksomhed kan I bestille en særligt tilpasset udgave af kurset med fokus på jeres medarbejdere, jeres organisation og jeres specifikke behov. Du kan læse mere her
På kurset får du en skræddersyet værktøjskasse, der klæder dig på til at strukturere og planlægge givende samtaleforløb. Sådan en værktøjskasse er af essentiel betydning for dig som leder, da det er op til dig, at skabe gode og konstruktive samtalerne.
Når du kommer hjem fra kurset, vil medarbejdersamtalerne fylde mindre i din hverdag, fordi de bliver langt mere overskuelige. Når du lynhurtigt kan lægge en brugbar strategi for samtalerne, kommer de til at forløbe nemt og ubesværet.
Når du begynder at kunne afvikle samtaleforløb på en afslappet og konstruktiv måde, styrker du din lederrolle og giver samtidigt din selvtillid et løft.
Dine medarbejdere får en bedre oplevelse af jeres samtaler, når du strukturerer dem med øje for dialog og gensidig respekt.
Du bliver i stand til at justere din tone og samtalestruktur efter den enkelte samtaletype. Det optimerer og effektiviserer samtalerne og sørger for, at I formår at holde den enkelte samtale på det rette spor.
Efter kurset vil du ikke længere udskyde og undgå de svære samtaler, men istedet tage konfrontationerne i opløbet gennem konstruktiv dialog. Klimaet på din arbejdsplads bliver derfor forbedret, når konflikter ikke får lov til at trække ud og ødelægge det gode arbejdsmiljø.
af vores kursister mener, at underviseren var meget god/god til at tilpasse indhold og undervisning til dem.