Hvordan finder du din helt egen ledelsesstil? Hvordan prioriterer du din tid som leder? Og hvordan sikrer du klar og præcis kommunikation til dine medarbejdere? Det er nogle af de udfordringer, du som nyudklækket leder kan risikere at snuble over. Dem tager vi hånd om på vores kursus for nye ledere – så din debut bliver en succes!
Springet fra medarbejder til leder er stort, og vil du lande blødt på den anden side, er det nødvendigt at tage stilling til, hvilken leder du vil være. På dette kursus i grundlæggende ledelse tager vi udgangspunkt i dine personlige og faglige forudsætninger, og får dig til at tage stilling til, hvilken leder du vil være. På den måde får du muligheden for at reflektere over din lederrolle og ikke mindst diskutere dine styrker og svagheder med andre kursister, der står på tærsklen til at tage samme store spring som dig. Derfor bærer kurset præg af stor vidensdeling og feedback mellem dig og dine medkursister, der alle er nye i lederrollen eller er interesserede i at lære om grundlæggende ledelse.
Ledelse begynder med dig selv. Når du forstår og leder dig selv effektivt, kan du forstå andre og blive i stand til at lede dem mere effektivt. Og når du forstår at lede andre, kan du forstå og lede din organisation. Det betyder, at du i sync med dine værdier forbinder din egen og dine medarbejderes grundlæggende motivation og følelse af at have et formål, så de er engagerede og produktive.
Det er svært at vide, hvordan det er at være leder uden at have prøvet det først. Derfor har vi lavet ”Ny leder – få succes i din lederrolle” for at sørge for, at du ikke møder ubehagelige overraskelser i din lederrolle. Gennem relevante cases, skræddersyede opgaver og den nyeste teori inden for ledelse, træner du helt konkrete ledelsessituationer, og du lærer, hvordan du tackler de uundgåelige konfrontationer, en leder altid bliver udsat for. Du bliver trænet i at forstå dine egne reaktionsmønstre og ikke mindst dine medarbejderes reaktionsmønstre.
En leder leverer resultater gennem sit team. Og den gode leder forstår vigtigheden af at spille hinanden gode. På kurset arbejder vi med feedback og konflikthåndtering. Vi tager afsæt i praksisnære cases og træner både feedback samt konfliktløsningssamtalen, den svære samtale og mediation. Den viden kan du bruge så snart, du er tilbage i jobbet til at forstå dynamikkerne og optimere teamets samarbejde.
Lederroller
Fra kollega til chef
Hvad der driver dig
Forandringsledelse
Motivation og arbejdsglæde
Situationsbestemt ledelse
Teamudvikling
Feedback
Organisationskultur
Kommunikation
Interessenthåndtering
Konflikthåndtering
Opsamling og egen refleksion
Ny leder – få succes i din lederrolle er for dig, der er ny i rollen som leder med personaleansvar. Lederkurset er også for dig, der har ambitioner om at blive leder i fremtiden, og derfor gerne vil lære alle de grundlæggende principper inden for ledelse, før det bliver alvor.
Som virksomhed kan I bestille en særligt tilpasset udgave af lederkurset med fokus på jeres medarbejdere, jeres organisation og jeres specifikke behov. Du kan læse mere her.
Du får lagt et solidt fundament for din fremtidige lederpraksis, som du altid vil have som referenceramme og kan trække på gennem hele din karriere. Når først det rigtige fundament er lagt, har du alle forudsætninger for hele tiden at finpudse dine kompetencer.
Du bliver langt mere effektiv, fordi du lærer de grundlæggende ledelsesteorier, der uden tvivl vil optimere dine processer og sørge for, at dine handlingsplaner bliver ført ud i livet.
Du bliver ganske enkelt en bedre leder for dine medarbejdere. Du lærer at forstå og lede dit team, og jeres samarbejde bliver løftet markant. Det giver ikke kun bedre resultater for virksomheden, men det smitter også direkte af på din arbejdsglæde og dit humør.
Din arbejdsplads får en leder, der er rustet til at lede andre. Lederen bidrager til at arbejdet opleves som meningsfuldt ved at udtrykke klare forventninger til de opgaver, medarbejderen skal løse og sætte retning og mål for, hvornår teamet eller afdelingen er en succes.
I en foranderlig verden er det ikke nemt at tage beslutninger. Derfor er det guld værd for virksomheden at få en medarbejder, der kender til de sidste nye ledelsesprincipper og forstår at bruge dem og sig selv rigtigt.
Humøret og arbejdsklimaet får et mærkbart løft, og din virksomhed bliver langt mere effektiv, når konflikter tages i opløbet og dialogen bliver mere inkluderende og konstruktiv. Og det er noget, der kan mærkes på bundlinjen.
af vores kursister mener, at underviseren var meget god/god til at tilpasse indhold og undervisning til dem.